Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy oferuje kształcenie specjalne dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym w zakresie nauki w:
- Szkole Podstawowej
- Gimnazjum
- Zasadniczej Szkole Zawodowej
- Uzupełniającym Liceum Ogólnokształcącym
- Szkole Przysposabiającej do Pracy
W budynku Ośrodka znajdują się również Grupy Wychowawcze dla dzieci i młodzieży, które dysponują bazą noclegową. Wygodne 3-4 osobowe pokoje, przestronne łazienki z natryskami, aneks kuchenny oraz świetlice grupowe z TV i video zapewniają
świetne warunki do nauki i wypoczynku.
Stołówka zaprasza na domowe posiłki gotowe zaspokoić najbardziej wybredne podniebienia.
Ośrodek posiada zaplecze i bazę rekreacyjno-sportową, w skład której wchodzą: biblioteka z bogatą ofertą książek i czasopism, sala audio-video, sala gimnastyczna, 2 sale komputerowe, w tym jedna z dostępem do internetu, sala terapii indywidualnej wyposażona w sprzęt rehabilitacyjny, aula, świetlica dla dojeżdżających dzieci, świetlica grupowa, boisko sportowe.
Gwarantujemy wysoko wykwalifikowaną kadrę, którą stanowią pedagodzy specjalni, rewalidatorzy, psycholog, logopeda, specjaliści z zakresu wychowania prorodzinnego i prozdrowotnego, resocjalizacji, terapii zajęciowej z dziećmi zaburzonymi psychicznie. Zapewniamy również opiekę medyczną.
Uczeń - wychowanek naszego Ośrodka jest:
- członkiem swojej rodziny
- gospodarzem klasy, szkoły i internatu
- mieszkańcem swojej gminy
- obywatelem Polski i Europy
W naszym Ośrodku funkcjonuje świetlica szkolna przystosowana dla uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły zawodowej. Przebywają w niej dzieci czekające na obiady szkolne, na opiekunów lub na autobus. Wyposażona jest w
sprzęt audiowizualny, środki audytywne, różnego rodzaju gry dydaktyczne, układanki, puzzle, zabawki dla najmłodszych, a także w biblioteczkę z książkami, bajkami dla dzieci, komiksami, prasą dziecięcą. Ponadto co roku z Funduszu Komisji Do Spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przekazywane są środki finansowe na doposażenie świetlicy w niezbędne artykuły papiernicze, bardzo przydatne w codziennej pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w celu jego usprawniania.
Prowadzone są tu zajęcia powtarzające się okresowo:
GRY I ZABAWY
Powtórzenie znanych gier i zabaw, nauka nowych gier i zabaw świetlicowych w oparciu o nową literaturę. Opowiadanie legend i baśni, samorzutne i swobodne wypowiedzi dzieci. Ocena pozytywnej i negatywnej postawy opisanych bohaterów.
ZAJĘCIA PLASTYCZNO - TECHNICZNE
Ćwiczenia plastyczne różnego typu dostosowane do możliwości dziecka. Rozwijanie wyobraźni dziecka, kształtowanie uczuć estetycznych. Stosowanie różnych technik plastycznych, organizowanie konkursów, wystawek.
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE
Praca z książką, czasopismami, nauka piosenek, wierszy. Rozwiązywanie zadań z matematyki, zabawy i gry umysłowe.
ZAJĘCIA SPORTOWO - REKREACYJNE
Spacery i wycieczki różnego typu. Nauka gier i zabaw ruchowych, zabawy na świeżym powietrzu i w sali.
ZAJĘCIA KULTURALNO - ROZRYWKOWE
Kształtowanie nawyków porządkowych, higienicznych. Nauczanie kulturalnego zachowania w różnych miejscach. Czytanie bajek, wierszy, komiksów, prasy dziecięcej. Organizowanie krótkich przedstawień. Rozwiązywanie zagadek i rebusów. Słuchanie bajek, baśni, muzyki poważnej i współczesnej. Oglądanie programów popularnonaukowych, bajek, filmów dla młodzieży na DVD i video.
Podczas prowadzonych zajęć dziecko niepełnosprawne intelektualnie:
- jest wdrażane do świadomej dyscypliny i odpowiedzialności za ład i porządek
- uczy się przestrzegania kulturalnego zachowania w różnych okolicznościach i miejscach
- bierze udział w wycieczkach poznawczych, poznaje swoje miasto i środowisko
- uczy się poszanowania mienia społecznego oraz poszanowania pracy rąk ludzkich
- jest wdrażane do współodpowiedzialności
- kształtuje prawidłową postawę ideowo- polityczną
- poznaje bohaterów narodowych
- bierze udział w pracach społeczno- użytecznych tj. sprzątanie świetlicy szkolnej, otoczenia szkoły, naprawa zabawek i gier, dbanie o opuszczone groby
- bierze udział w różnego rodzaju grach i zabawach (twórczych, konstrukcyjnych, umysłowych, ruchowych, towarzyskich)
- uczy się śpiewać, ilustrować ruchem piosenki, odgrywać proste role
- uczy się prawidłowej postawy podczas zajęć
- uczy się organizować czynny wypoczynek
- kształtuje cechy psychomotoryczne tj. szybkość, zwinność, wytrzymałość, siła
- wyrabia nawyk mycia rąk przed posiłkami i spożywania posiłku o jednej porze
- poznaje wybrane zagadnienia z przepisów ruchu drogowego
- uczy się zachować higienę i bezpieczeństwo
- wzbogaca swoje słownictwo
- korzysta ze środków audytywnych i audiowizualnych
- korzysta z pomocy przygotowania się do lekcji
- ćwiczy czytanie, pisanie, mówienie
- korzysta z prasy i literatury
- wyrównuje braki wiadomości
- poszerza swą wiedzę i umiejętności